måndag 20 november 2017

Brandvakten

Rec. ex. från Augustpriset och
För två år sedan var jag bloggambassadör för Augustpriset och bevakade framförallt fackboksgenren. Då läste jag (nästan) alla de nominerade böckerna i kategorin. I år har jag bara läst den här, med det är ett bra val om man inte vill/hinner läsa alla de nominerade.

Sven Olov Karlsson, författaren till Brandvakten, blev personligt drabbad av den skogsbrand som bröt ut i de Västmanländska skogarna den torra sommaren 2014. Hans släktgård låg mitt i det drabbade området och han fick evakuera familjen och visste inte om det skulle finnas något att komma tillbaka till.

Efter branden kände han ett stort behov att få en förklaring till hur förlupen gnista från en skogsmaskin kunde leda till Sveriges största brand på hundratals år. Skogar till stora värden totalförstördes, tusentals människor (och många djur) evakuerades, många skadades och en person dog. Hur kan en sådan katastrof inträffa och hur kommer det sig att det tog så lång tid att släcka branden?

För mig blev det här också personlig läsning. Jag är uppvuxen i Surahammar i Västmanland och jag minns oron när jag fick höra nyheten. Jag ringde hem ofta för att kolla läget, var familjen fortfarande i säkerhet? Min barndomsväns föräldrar lämnade sitt hus i Ängelsberg då branden bara var ett stenkast bort och flera bekanta var engagerade eller berörda på något sätt. Sven Olov Karlssons bok är en faktabok, men det märks att han också är en historieberättare. Här finns många siffror och tekniska termer, men det är människorna som sticker ut i berättelsen. De som arbetar i skogen och de som gjorde allt för att rädda skog, hus, djur och människor undan lågorna. Här finns också en stor kärlek till författarens hembyggd, men boken handlar dock inte bara om branden i Västmanland utan gör en djupdykning i frågor som nedskärningar inom räddningstjänsten, globala klimatförändringar och hur människans eldar har skövlat skogar i alla tider.

En intressant och viktig bok!


Brandvakten
Författare: Sven Olov Karlsson
Förlag: Natur & Kultur (2017)
ISBN: 9789127149878
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar